تاريخ : سه شنبه 19 / 8 / 1392برچسب:, | 14:39 | نویسنده : mohammadali

کدام بهتر است؟ فبلت یا یک گوشی هوشمند؟ آیا این اندازه صفحه نمایش است که تعیین می کند یک دستگاه را در کدام طبقه بندی باید قرار دهیم یا ابعاد کلی آن دستگاه؟ چرا این سوالات پرسیده می شود؟ خب، دلیل این کار مقایسه ای است که در ادامه بین گلکسی نوت ۳ به عنوان یک فبلت و اکسپریا Z1 سونی به عنوان یک گوشی هوشمند انجام می شود.

 

Xperia-Z1-VS-Samsung-Galaxy-Note-3

 

طراحی

اجازه دهید با موضوع طراحی شروع کنیم. نکته جالب اینجاست که اکسپریا Z1 سونی تا حدود زیادی به عنوان یک گوشی هوشمند ابعادی نزدیک به گلکسی نوت ۳ دارد! (۵.۶۹ * ۲.۹۱ * ۰.۳۳ اینچ) در برابر (۵.۹۵ * ۳.۱۲ * ۰.۳۳ اینچ). اگر چه هر دو دستگاه از نظر تکنیکی در دو طبقه مجزای گوشی هوشمند و فبلت قرار می گیرند، اما از نظر ابعاد تفاوت آنچنانی بین دو دستگاه نیست، البته در دست گرفتن اکسپریا Z1 سونی با توجه به ابعاد کمتر آن کار آسان تری است.

اندازه و ابعاد یک دستگاه مهم است، اما طراحی و کیفیت ساخت آن نیز اهمیت دارد. این دقیقا جایی است که می توان برتری را به Sony Xperia Z1 داد. ترکیبی از شیشه و فلز بهتر از پلاستیک استفاده شده در نوت ۳ می باشد، اگر چه طرح پلاستیک مورد استفاده در بدنه نوت ۳ شبیه به چرم است و ظاهری زیبا به آن داده است.

Samsung-Galaxy-Note-3-vs-Sony-Xperia-Z1-01

متاسفانه در بخش دکمه های فیزیکی، Z1 برتری بر نوت ۳ ندارد ولی وجود دکمه اختصاصی شاتر برروی این محصول سونی بسیار بهتر از نبودن آن است، چیزی که برروی نوت ۳ قرار ندارد.

هر دو گوشی با استفاده از پورت microUSB شارژ می شوند، اما تفاوت مهمی در اینجا وجود دارد، پورت گلکسی نوت ۳ از نوع USB 3.0 است، به این معنی که اگر شما یک پورت USB 3.0 بر روی کامپیوترتان داشته باشید، با بهره گیری از سرعت انتقال سریع تر، می توان داده ها را سریع تر و شارژ دستگاه را زودتر انجام داد.

اکسپریا Z1 از پورت microUSB بهره می برد اما این پورت USB 3.0 نیست، اما در مقابل این دستگاه دارای گواهی IP 58 است که به معنی آن است که این محصول ضد گرد و غبار و ضد آب است. در همین حال، گلکسی نوت ۳ از ویژگی های خاص خود چون S Pen که اجازه استفاده بهتر از صفحه نمایش را میدهد بهره می برد.

صفحه نمایش

اگر چه از نظر ابعاد کلی هر دو دستگاه ابعادی نزدیک به هم دارند ولی صفحه نمایش گلکسی نوت ۳ به طور قابل توجهی بزرگتر است. صفحه نمایش ۵.۷ اینچی فول اچ دی در مقابل صفحه نمایش ۵ اینچی فول اچ دی اکسپریا Z1.

Samsung-Galaxy-Note-3-vs-Sony-Xperia-Z1-03

صفحه نمایش با کیفیت بالای LCD که معمولا تصاویری طبیعی با دقت بسیار بالا را نمایش می دهند در برابر صفحه نمایش AMOLED قرار گرفته است. معمولا شاهد روشنایی بیشتر صفحه نمایش LCD در فضای بیرونی و نمایش طبیعی تر رنگ ها برروی آنها هستیم، اما:

در صفحه نمایش های Super AMOLED معرفی شده از سوی سامسونگ شاهد پیشرفت بوده ایم. در نوت ۳ شاهد بهترین نوع صفحه نمایش آمولد هستیم که مشکلات سری قبلی صفحه نمایش های آمولد، از جمله مشکل قابلیت خواندن در فضای بیرونی برروی آن رفع شده است.

به عنوان نتیجه مقایسه، پنل این فبلت سامسونگ روشن تر و قابلیت دیدن راحتتر نسبت به نمونه قرار گرفته برروی اکسپریا Z1 را دارد. در اکسپریا Z1 از پنل TFT استفاده شده و نه از نوع IPS.  علیرغم استفاده از تکنولوژی Triluminos  برروی صفحه نمایش این محصول سونی، تصاویر بخصوص از زوایا همچنان با مشکلاتی روبروست.

البته کیفیت تصاویر برروی Z1 واقعی تر است، از سوی دیگر صفحه نمایش نوت ۳ تمایل بیشتری به رنگ آبی و سبز دارد. این موضوع نشان می دهد که سامسونگ هنوز هم احتیاج به کار بیشتر برروی این نوع صفحه نمایش ها دارد.

رابط کاربری

درحالیکه اسمارت فون اکسپریا Z1 از اندروید ۴.۲.۲ جیلی بین بهره می برد، کاربران گلکسی نوت ۳ می توانند تجربه استفاده از اندروید ۴.۳ را داشته باشند. همانطور که میدانید هر دو کمپانی از رابط کاربری اختصاصی خود برروی این محصولات استفاده می کنند. در بخش یکپارچه بودن و یکنواختی و متحدالشکل بودن وضعیت رابط کاربری سونی بهتر است، اما در بخش ویژگی های اضافی این رابط کاربری سامسونگ است که خودنمایی می کند. سامسونگ لیست بسیار خوبی از اپلیکشن های مختلف مانند S Health, Samsung Hub, Samsung Apps وS Beam را برروی محصول خود قرار داده است.

Samsung-Galaxy-Note-3-Review-031-UI

رابط کاربری تاچ ویز سامسونگ نسبت به رابط کاربری سونی، رنگارنگ تر و کارتونی تر است. از سوی دیگر رابط کاربری سونی نسبت به رابط کاربری سامسونگ خسته کننده تر به نظر می رسد، اما انیمیشن ها و افکت ها راحت تر اجرا می شوند. به هر حال انتخاب یک رابط کاربری رابطه مستقیمی با سلیقه کاربر دارد.

پردازنده و حافظه داخلی

در هر دو اسمارت فون از پروسسور اسنپ دراگون ۸۰۰ کوالکام استفاده شده، البته پردازنده نوت ۳ دارای کلاک اسپید ۲.۳ گیگاهرتزی و اکسپریا Z1 کلاک اسپیدی ۲.۲ گیگاهرتزی دارد. در بخش جی پی یو نیز هر دو اسمارت فون از Adreno 330 بهره می برند که بدون تردید یکی از بهترین های بازار است.

در بخش رم، برتری با گلکسی نوت ۳ است؛ چرا که این محصول سامسونگ از ۳ گیگابایت رم بهره می برد که ۱ گیگابایت بیشتر از اکسپریا Z1 است. البته این تفاوت ممکن است بیشتر در اجرای برنامه های متعدد و سنگین دیده می شود.

1

در بخش حافظه داخلی تنوع بیشتر با محصول سامسونگ است. Xperia Z1 دارای تنها ۱۶ گیگابایت فضای ذخیره سازی است، در حالیکه نوت ۳ در دو نسخه ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی در دسترس می باشد. هر دو گوشی دارای یک اسلات مایکرواس دی نیز هستند.

دوربین

سونی در دوربین اسمارت فون Xperia Z1 از سخت افزارهای قابل توجهی استفاده کرده است. دوربین ۲۰.۷ مگاپیکسلی با سنسور ۱/۲.۳″ برروی این محصول سونی است در حالیکه در گلکسی نوت ۳ شاهد دوربین ۱۳ مگاپیکسلی با سنسور ۱/۳.۰۶″ هستیم که مقداری کوچکتر از دوربین اکسپریا Z1 است. دیافراگم اسمارت فون سونی f/2.0 است که باز هم مقداری بهتر از دیافراگم f/2.2 نوت ۳ می باشد. فاصله کانونی Z1 برابر با ۲۷ میلیمتر و نوت ۳ برابر با ۳۱ میلیمتر است که با این حساب می توان بوسیله دوربین Z1 تصاویری با گستردگی بیشتر از منظره جلو را ثبت کرد.

از لحاظ رابط کاربری دوربین، هر دو رابط کاربری بسیار خوب طراحی شده و کار با آنها آسان است. البته رابط کاربری سونی مقداری راحت تر می باشد. در نوت ۳ شاهد حالت های بیشتر عکاسی هستیم.

در بخش کیفیت تصاویر، بدون تردید برتری با اکسپریا Z1 است، چرا که از دوربینی بهتر در این دستگاه استفاده شده است. نکته منفی در مورد دوربین Z1 وجود نویز در تصاویر ثبت شده است (بیشتر از حد استاندارد)، اما به هر حال با دوربین این اسمارت فون می تواند جزییات بیشتری نسبت به دوربین نوت ۳ ثبت کرد. تصاویر گرفته شده با Z1 واقعی تر به نظر می رسند اگر چه مقداری میزان کنتراست آن زیاد است. دوربین نوت ۳ نیز وضعیت خوبی دارد.

Samsung Galaxy Note 3 Sony Xperia Z1
Samsung-Galaxy-Note-3 Sony-Xperia-Z1

تصاویر گرفته شده در فضای بیرونی توسط هر دو دستگاه بسیار خوب است ولی باز هم باید گفت که دوربین اکسپریا Z1 جزییات بیشتری ثبت می کند و البته باز هم نویز بیشتر. تعادل رنگ در Z1 بهتر از نوت ۳ است.

در بخش ضبط ویدئو، هر دو دستگاه می توانند تصاویری با کیفیت ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ ضبط کنند. گلکسی نوت ۳ قابلیت ضبط ویدئو در ۶۰fps را دارد، همچنین ویدئوهایی ۴K در ۳۰fps. در ویدئوهای ثبت شده توسط دوربین نوت ۳ شاهد وضوح و کنتراست بیشتر نسبت Z1 هستیم. از سوی دیگر دوربین Z1 تصاویر را مقداری واقعی تر ثبت می کند. در این بخش تفاوت آنچنانی بین دو دستگاه نیست. صدای ضبط شده توسط Xperia Z1 نیز مقداری بهتر از رقیب سامسونگی است. گلکسی نوت ۳ صداها را بلند و واضح ضبط می کند، اما در بخش فرکانس های پایین مقداری ضعف دارد.

2

کیفیت تماس

هر دو گوشی در این بخش دارای کیفیت تماس خوبی هستند، ولی کیفیت تماس گلکسی نوت ۳ مقداری بهتر از اکسپریا Z1 است. در بخش صدای پخش شده از اسپیکرها باز هم نوت ۳ وضعیت بهتری دارد و خروجی آن قوی تر و واضح تر است. البته وضعیت بلندگوی اکسپریا Z1 نیز خوب می باشد.

3

باتری

در هر دو اسمارت فون  Samsung Galaxy Note 3 وSony Xperia Z1 از باتری بزرگی استفاده شده است. نوت ۳ دارای یک باتری ۳۲۰۰ mAh و Z1 دارای یک باتری ۳۰۰۰ mAh است. Xperia Z1 حدود ۱۵ ساعت برروی شبکه ۳G کار می کند (مکالمه و حدود ۳۵ روز برروی شبکه ۳G و ۳۱ روز برروی ۴G در حالت استندبای باقی می ماند. اما نوت ۳ حدود ۱۷ روز در حالت استندبای و ۲۱ ساعت در زمان مکالمه ۳G دوام دارد که رقم قابل توجهی به حساب می آید.

4

جمع بندی

سئوال مهم اینجاست؟ فبلت گلکسی نوت ۳ سامسونگ یا گوشی هوشمند اکسپریا Z1 سونی؟ یک اسمارت فون چاق و چله ۵ اینچی همانند اکسپریا Z1 یا یک فبلت جمع و جور مانند گلکسی نوت ۳؟

پاسخ به این سئوال کار سختی است و انتخاب محصول برتر تنها بستگی به سایز آن ندارد. صفحه نمایش اکسپریا Z1 کوچکتر از صفحه نمایش نوت ۳ است، اما تصاویر را واقعی تر نشان میدهد. دوربین اکسپریا Z1 نیز در مجموع مقداری عملکردی بهتری نسبت به رقیب خود دارد. از سوی دیگر نوت ۳ بهترین فبلتی است که این روزها می توان آن را خرید.

در مجموع هر دو دستگاه در وضعیت بسیار خوبی هستند و انتخاب، در مرحله اول به سلیقه شخصی شما بستگی دارد. اگر شما صفحه نمایشی بزرگتر می خواهید نوت ۳ را انتخاب کنید، اما اگر اسمارت فونی مستحکم تر می خواهید اکسپریا Z1 را انتخاب کنید.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







  • جوک خفن
  • فال حافظ
  • دريافت كد ستاره باران وبلاگ

    ابزار متحرك زیباسازی وبلاگ